
Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej
Dobrze wiedzieć więcej!
Szkoła Doktorska jest inwestycją doktoranta w rozwój osobisty, a także szansą na uzyskanie prestiżowego stopnia naukowego. Uczestnik Szkoły Doktorskiej ma możliwość zaznajomienia się z ugruntowanymi i najnowszymi metodami badań i analiz, a także prowadzeniem prac badawczych w ramach rozbudowanej infrastruktury badawczej. Uzyskanie stopnia doktora stanowi potwierdzenie zdobycia ósmego i zarazem najwyższego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji, dając jednocześnie możliwość kontynuowania kariery naukowej.
Zasady rekrutacji
Na Wydziale Nauk o Ziemi funkcjonuje Kolegium Doktorskie Geografii i Geologii. W ramach oferty edukacyjnej dla aspirujących naukowców, do wyboru możliwe są dwie dyscypliny naukowe:
- Nauki o Ziemi i Środowisku
- Geografia Społeczno-Ekonomiczna i Gospodarka Przestrzenna
Podstawowym zadaniem doktoranta w Kolegium jest realizacja projektu badawczego, czyli prowadzenie badań naukowych w stopniu wystarczająco oryginalnym i twórczym, aby ich ukończenie było podstawą do nadania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie nauki o Ziemi i środowisku lub geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna.
Program kształcenia obejmuje zajęcia przygotowujące do prowadzenia samodzielnej pracy naukowej. Obejmuje on zajęcia ogólne (etyka prowadzenia badań naukowych, prawne podstawy działalności naukowej, prawo autorskie w pracy naukowej, wprowadzenie do metodologii nauk) oraz zajęcia związane ze specyfiką kolegium, o charakterze seminaryjnym, konwersatoryjnym i wykładowym. Szczególną rolę mają seminaria doktoranckie, podczas których uczestnicy Kolegium prezentują wyniki własnych badań.
Szczegóły rekrutacji:
- Forma postępowania rekrutacyjnego – egzamin kwalifikacyjny (pisemny).
- Zakres tematyczny egzaminu kwalifikacyjnego
Ogólna wiedza o środowisku przyrodniczym i jego przekształceniach pod wpływem działalności ludzkiej, w szczególności:
− naturalne i antropogeniczne czynniki zmian klimatu,
− środowiskowe skutki eksploatacji surowców mineralnych,
− wpływ środowiska przyrodniczego na działalność człowieka – w przeszłości i obecnie,
− zagrożenia naturalne i sposoby minimalizacji ich skutków. - Zalecana literatura:
- Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J, 2003. Zasoby Ziemi. PWN, Warszawa.
- Graniczny M., Mizerski W., 2017. Geozagrożenia. PWN, Warszawa.
- Mannion A., 2001. Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. PWN, Warszawa.
- Luczaj J.A., Stanley S. M. (2023) Historia Ziemi. PWN, Warszawa.
Kryteria oceny
1. Oceny uzyskane na wcześniejszych etapach kształcenia akademickiego.
Średnia ocena z przebiegu dotychczasowych studiów (jednolitych studiów magisterskich lub studiów pierwszego stopnia i drugiego stopnia), wg proporcjonalnej wagi oceny 50:50. W przypadku studiów pierwszego stopnia i drugiego stopnia lub z dotychczasowego okresu studiów dla beneficjentów programu „Diamentowy Grant” lub „Perły nauki”:
4,0 i poniżej – 0 pkt.
4,01-4,20 – 1 pkt.
4,21-4,40 – 2 pkt.
4,41-4,60 – 3 pkt.,
4,61-4,80 – 4 pkt.,
4,81-5,0 – 5 pkt.
Suma punktów za dotychczas uzyskane oceny – maksymalnie 5.
2. Dotychczasowe osiągnięcia w pracy naukowej i w zakresie popularyzacji nauki:
· artykuł naukowy samodzielny lub współautorstwo pracy zbiorowej jako pierwszy autor – 2 pkt.;
· artykuł naukowy, współautorstwo – 1 pkt;
· abstrakt lub aktywny, potwierdzony udział w konferencji naukowej – 0,5 pkt.;
· udział w realizacji projektów badawczych kierowanych przez pracownika naukowego – 0,5 pkt.;
· potwierdzony udział w działaniach popularyzujących naukę – maksymalnie 1 pkt.
Suma punktów za działalność naukową – maksymalnie 5.
3. Znajomość języka angielskiego.
Zadaniem kandydata jest napisanie w języku angielskim streszczenia prostego tekstu popularno-naukowego w języku polskim, dotyczącego zagadnienia z zakresu tematycznego wskazanego w punkcie „Zakres tematyczny egzaminu kwalifikacyjnego”. Streszczenie powinno mieć około 250 słów (± 10%).
Kryteriami oceny są: generalna poprawność językowa i logiczne ujęcie najważniejszych stwierdzeń z tekstu źródłowego.
Ocena: 0 – 10 punktów (każdy członek komisji ocenia streszczenie w skali od 0 do 10 pkt., z zachowaniem anonimowości ocenianych prac. Ocena końcowa jest średnią z ocen cząstkowych). Za ocenę pozytywną uznaje się uzyskanie przynajmniej 5 punktów.
4. Ogólny projekt planu badawczego.
Przedstawienie koncepcji i zasadniczych tez projektowanej pracy doktorskiej (do 5000 znaków przedstawiony komisji w dzień rekrutacji). Projekt powinien być zaakceptowany przez opiekuna naukowego. Kryteriami oceny są: poziom naukowy planu badawczego, podejście metodyczne, możliwości finansowania. Ocena: od 0 do 10 punktów (każdy członek komisji ocenia plan badawczy w skali od 0 do 10 pkt. Ocena końcowa jest średnią ocen cząstkowych).
Za ocenę pozytywną uznaje się uzyskanie przynajmniej 5 punktów. Po przeprowadzeniu egzaminu komisja tworzy listę rankingową. Pozycja kandydata na liście rankingowej odzwierciedla całkowitą liczbę punktów uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, z zastrzeżeniem konieczności uzyskania przynajmniej 5 punktów za ocenę planu badawczego oraz 5 punktów za streszczenie.
Minimalna liczba punktów niezbędna do uzyskania pozytywnego wyniku postępowania rekrutacyjnego – 10
Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania w czasie postępowania rekrutacyjnego – 20.